19 Kasım 2017 Pazar

Ilk bir ay



Sudan cikmis baliktim.

Hayatimda hic yenidogan bir bebegi tutmamistim. Bir de bizimki cirpicik bir sey. Kucuk. Sanki dokunsan kiriliverecek eli kolu.

Gobek bagi korkunctu! Hamilelik oncesi fikrim degismedi. Hastalikli bir doku varmis gibi, aciyacakmis gibi. Dustu. Rahatladim.

Doguma bu kadar kafa yoracagima sonrasini dusunmek daha mantikliymis gordum. Bebek nedir, nelerle karsilasir, sarilik nedir, beslenme duzeni nasil olmalidir... Daha nicesi hem de. Bazi seyleri bilseydim, simdiki gibi yapmazdim.

Tulum cok onemliydi. Cocugumun kucucuk totosunda bir sey durmadigi icin tulumlar kurtarici oldu. Gecenin bir vakti uyanip tepine tepine altindaki pijamayi cikartip sasirtmisti beni. Sonra dedim ki tulum...

Kaka yaptigi zamanki haline cok guluyorum. Belki de pek cok bebek oyle ama dedim ya hic deneyimim yok, bu yuzden benim icin yeni. Surati buzusuyor, ikiniyor, kizariyor, tek bir yere odaklaniyor veeee rahatliyor. Cok komik cok.

Eger uykusuz degilsem ki bu ara uykusuzluk benim icin 24 saat icinde bir iki saatlik toplamda 5-6 saatlik uyku ile ayakta kalmak demek; gun kolay geciyor, cocuk cok tatli geliyor, super hissediyorum kendimi. Uyku yoksa temel amac cocugu uyutmak ve kendim bulabildigim kisa bir zaman icinde uyumaya calismak oluyor, odak degisiyor. Uyku pek muhim.

Sut meselesi ile cebellesiyorum, hala. Emiyor ama duzgun mu, ben yeterli miyim, sagmaliyim ki sut artsin, mamayi birakabilecek miyiz (az once kocam buna inanmadigini soyledi mesela, sanirim simdi o pes etti, ben biraz daha umutluyum.). Prolaktin degerlerime baktirdim, kv yanimdaydi, onun bir kadin dogum uzmani arkadasi var, ona gittik kan degerlerine bakilsin diye, zaten senin prolaktin yuksek cikacak ki neden istiyorsun diye sordu. Sut sikintim var dedim bir sure anlamadi, en sonunda kv. devreye girdi, sutu az geliyor galiba o yuzden istiyor diye. Dilim varmiyor demeye. Oneriler hemen geliyor tabii, bol bol emzir, su ic, komposto ic, sivi al, tahin ye, dut ye, tatli ye, dereotu ye, bok ye falan diye. Haha, en son gecen gun kayinpeder yemek getirdiklerinde dari haslamislar, sut yapar bak, dedi. He amk, bir sen eksiktin.

Ilk bir ayi yaziyorduk degil mi? Ay cok pardon, hatlar karisti.

Bence artik bilincli guluyor. Ve yeni uyandigi zamanlar cok keyifli oluyor. Oyuncaklara tepki veriyor. Takip ediyor. Ona gore uzak mesafe olsa bile takip ediyor.

Su su su. Suda olmayi, suyla temas etmeyi cok seviyor. Kaka yaptiktan sonra poposunu yikiyorum. Cambazliklar yapiyoruz lavabonun altinda ama o bile hosuna gidiyor.

Uyku duzeni hala korunmakta. Saat dokuz sularinda uykuya dalip sabah 6-7 sularinda uyaniyor. Iki saate bir ben kaldiriyorum, onlari uyanmaktan saymiyorum. Iyi gidiyor. Tahtalara vuralim.

Aslinda benim o kadar uyumsuzluguma oyle sakin ki, istedigi seyler olduktan sonra yazik yavrumun com standart bir hayati var. Bunu gordukce hamilelik doneminde bazi hissizliklerim icin icim aciyor.

Bir kez fena isilik oldu. Her zaman aldigimiz bezi degil de (bak bak, dun bir bugun iki, her zaman aldigimiz bez diyorum.) baska bir markanin bezini aldik. Bu bez iyi degil gibi ama bitene dek kullanalim dedim. Ama surekli cisi tasiyordu. Bir gun aksam tam uykuya dalma saatlerinde bir turlu sakinlesmedi. Anlamadim, gaz sandim. Sonra bezine bakalim bari dedim, o sirada fark ettim. Bezin bel kismi surte surte kabartmis, cani aciyormus cocugumun da ondan agliyormus. Yazarken bile icim aciyor, ne garip. Hemen dus, sudocrem, eski beze geri donus ile birkac gune duzeldi cocumun poposu. ❤

Memede uyuyor hanimefendi. Sut konusjnda bu kadar takik olunca bilin bakalim sorun oluyor mu?

Haftasonu olunca sagi solu toplamak ya da biraz olsun kendime bakmak icin kocama veriyorum hanim kizimizi. Bir sure sonra bir bosluk hissediyorum. Ve geri aldigimda hah tamam simdi oldu diyorum. Ozluyor muyum? Fazla mi alistim? Yok canim...

Gece ozlemiyorum ama.:) Gece iki saatlik ayrilik bana iyi geliyor. Daha uzun olacak zamanlari da iple cekiyorum.

Saniyorum ve diliyorum ki uyudu hanfendi. Ben de uykuya o zaman.

Hadi bakalim.










13 yorum:

  1. Yaaa çok guzel anlatmissin❤ iste boyle boyle insanin kanina giriyorlar sonra her dakika ozluyosun:) ben de 8 saatlik falan ayriliklara alisigim gece icin fakat o yakami birakmiyor:))) yazmistim ya daha once, ciddi bir meme reddi yaşamıştık cok üzücü cok zordu. O donemde bile süt korktugum gibi azalmadi, hep yetti. O anlattiklari gibi duvarlara fiskiran efsanevi süt bombasi da hic olmadim bu arada herkes olmak zorunda degil, hatta gerekli de degil... Ozetle kendine yuklenme, sut var, yavru emdikce de olacak (bknz 19. Ay) ve o ihtiyaci kadarini cekerek arttiracak. Emzir gitsin düşünme bisey. Bana soylediler inanmamistim, artik biraksiiiiiinnnnn diye kivranmaktayim:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kilo almadi be mizmizcim. O da olsa sorun degil diyecegim ama cok sinirda kilosu.

      Emzirmeyle ilgili yazmistim daha once, 1 yasindan sonra ne alaka emzirmek diye. Sut cogalsin, bagis yapicam, sozum var kendime:)

      Sil
    2. 4. Ay bitene kadar hep alt sinirda kilo aldi ve dogum kilosuna kiyasla en alt persemtile dusmus oldu benim yavru da. Sonra 5. Ay kontrolune gittigimizde bir baktik ki yavru tombalak olmus. Saglikli oldukca kilo hicbisey degil. Bir zamani var, o zamani bekliyorlar belki de... Hem sen de ufak tefek biri degil miydin? Lidya hanım citirik guzeli belki, modeli bu :) biliyorum aklinda kalıyor ama bunlar teselli degil inan,sadece sagligi onemli... Öpüyor um

      Sil
  2. bnm de hayatimda kucagima aldigim ilk yenidogan kendi bebemdi. ayrica bebekleri öperek dokunarak falan sevesim gelmezdi hic, o yuzden hic baska bebekleri “verin de kucagima alam, sevem” talebim olmamisti. (simdi deliriyorum ama bebe gördüm mü hemen kucaklayip ensesini koklamak, minik yumusak kafasini support ederken elimde hissetmek istiyorum :)) -sapiga gel asdfkgkgk-

    dogumdan sonra en az 1 ay boyunca her gün kanamam olacagini bilmiyordum (hic bitmeyen regl yapmislar) emzirirken memelerimin aciyacagini, yara olacagini bilmiyordum. dogumdan sonra göbegin hemen gitmeyecegini, kendiliginden six packler olusmayacagini biliyordum ama 6 aylik hamile gibi görünecegimi bilmiyordum (insanlarin aaa bi tane daha bebe var galiba iceride onu dogurtmayi unutmuslar hehe esprisi yapacagini bilmiyordum)

    o minnacik yaratigin aglarken, sicarken ve osururken bu kadar yüksek desibelde ses cikarabilecegini bilmiyordum:)

    uykusuzlugun delirtebilecegini, bütün dengeyi bozabilecegini bilmiyodum. biraz uyumak istiyorum diye cocuk gibi aglayacagimi bilmiyordum.

    bana niye bunlari kimse söylemedi diye düsündügümde, söylememeleri iyi olmus diyorum ama. “uykusuzluktan delireceksin, vicudun igrenc görunecek, bebek emerken memelerine jiletle faca atiyorlarmis gibi aciyacak, anirarak aglayacaksin, 1 ay boyunca ped kullanmaktan pisik olacaksin” deseler iyi mi olurdu? ehehhe ayrica deseler bile kabul etmezdik ki! o insani felaket tellali ilan eder, “yooo belki de bize öyle olmaz herkeste ayni seyler olacak diye bisey yok ya! gayet güzel gecenler de var” diyip bunlari bastirirdik, iyiye odaklanirdik yine…

    sana da tavsiyemdir, bosver okuma, bilme, iyiye odaklan. kötü senaryolara kendini hazirlamaya calisma. herseyi akisina birakmaya, yasayarak ögrenmeye calis. 40i cikinca baya rahatlayacaksin. 40 mucizesine inan! (40 yapar :)) senin sirtini patpatliyorum, lidyanin da ensesini kokluyorum buradan :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sana bir sey diyeyim mi? Daha bir saat olmadi, asansorde bizim iki alt kat komsusuyla karsilastim, bebis ne zaman geliyo? dedi bana! Dedim sen kim kopek??!&#&@*
      Ehe ehe bugun 40. gun aslinda, geldi hihi falan diye bir seyler geveledim. Accik tombul bi ablaydi, diyemedim ki seninki ne zaman geliyo?
      Hanfendilik iste, napican.

      Sil
  3. <3 nice sağlıklı mutlu aylara yıllara inşallah!

    YanıtlaSil
  4. Ay yerim o tatlı poposunu.
    Benim dr sütün çoğalması için; mutlaka bol su (gece de gündüz kadar) iç, bebek uyuduğunda herşeyi bırak hemen uyu, kafaya birşey takma kim ne demiş boşver tavsiyesinde bulunmuştu. (Geçen ay çocuk çok az kilo alınca tekrar bulundu.) Bunları söylediğinde daha yeni doğum yapmıştım ve beni ilk görüşüydü. Dr dan çıkınca adama psikolojisi çökmüş gibi gözüktüm herhalde diye hayıflanmıştım.
    Bir de malt içecekleri (Maltana gibi) bol bol tüketmemi önerdi, bilimsel olarak sütü artırdığı kanıtlanmış tek gıda maddesiymiş...
    Çocuk zaten emip de boşaltamıyor ki sütün hepsini diye ben kırkı çıktıktan sonra içmedim ama.
    Sonra üçüncü ay kontrolünde alt sınırda kilo almış gözükünce, meyve ve yoğurt başlattı ama ben hadi len deyip vermedim.
    Dördüncü ay kontrolünde neredeyse hiç kilo almamış görünce, eveet anne sütü yetmiyooor deyip, onlara ek bebe bisküvili keçisütlü mamalar, pekmez, şekerli pirinçunlu muhallebiler verdi. Onları da vermedim. Çocuk benim gözüme normal gözüküyor. Tamam poful poful değil ama zaafiyet sınırında gibi gelmiyor. Bazen ya göz yanılsaması ise benimki deyip içim içimi yiyor. Ailemizde bu dr un sağlıkla büyümesine rehberlik ettiği bir sürü çocuk var diyorum. Kocam da dediklerini yapmayacaksak neden gidiyoruz dr a diyor falan filan. Ama çocuğa o dediklerini vermek içimden gelmiyor. Analık içgüdülerimi dinlemek istiyorum.
    Yine de bi suçlanıp, eczaneden Solgar'ın bira mayası tabletini aldım. Önerilen dozdan az tüketmeme rağmen memelerim güğüm gibi oldu, süt yine taşmaya başladı. Beşinci ay kontrolünde de az kilo almış gözükürse bu çocuk, dr a, emsin amk elinden alan mı var, yatak yorgan süt oldu, yerdeki süt lekelerinden izimi sürebilirler diyesim geliyor. (Dr lardan çok çekinirim, sessizce sütüm var ama dan başka bir şey diyebileceğimi sanmıyorum ya)
    Velhasıl belki sana da iyi gelir bu malt ekstreleri.
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba hosgeldin, ne iyi ettin.

      Tesekkurler onerilerin icin. Ben de doktor kontrollerinde ozellikle ilk gittigimizde senin gibi ana avrat hepsini sevgiyle anmistim. Ama korktum da ote yandan. Formul kullaniyor simdi Lidya, eds ile veriyorum. En azindan biberona alisacak derdi yok.
      Bir tek o malt iceceklerini denemedim. Onun disinda aklina gelebilecek her seyi yaptim, yapiyorum. Damlalar, caylar, corbalar... bitsin bi elimdekiler, ona da bakayim. Cok sagol. 😗

      Sil
  5. Ben de geldim sonunda:)

    Öncelikle Lidya hoşgelmiş. Güzel bir ömrü olsun.
    Geçen ayın sonunda bir arkadaşım doğum yaptı. Allah'ım şükürler olsun benim bebeğim artık 4 aylık dedim inanır mısın? İlk aylar ne kadar zor ya. Ama geçiyor be:)

    Barış inanılmaz meme reddi yaşadı. İLk günden neredeyse hem de. Bence hep sünnetten. Çünkü bok var el kadar bebenin pipisini kestik. Kocama çok kızgınım ısrarcı olduğu için. Kendime çok kızgınım çekingen kaldığım için. Neyse. Kilo almadı almadı almadı. 2. ayın sonunda hala doğum kilosunun altındaydı mamaya başladık. Bir de ben kimseye anlatamadım derdimi annem dahil. Bİberonla mama veriyorum mememyi almıyor. Annemi şırınga alsın diye eczaneye yollluyorum annem yeni bir biberonla geliyor. Bak bu meme reddi yapmıyormuş şırıngayla veremezmişiz boğulurmuş diyor. Allahım sütüm var, göğüslerim acıyor ama bebek kilo almıyor. Yok sütüm yağsızmış, yok sütüm kalitesizmiş yok sütün ebesinin bilmem nesiymiş. Ben malt içeceği içecekmişim, ben laf dinelmiyormuşum neden baklava yemiyormuşum, o tahin helvası bitecekmiş. Sonuç? Doğum kilosunun üstüne beş kilo alan bir Sezen. 70 kiloyum lan ağlamak istiyorum anasını satayım. Ay bir de bitmek bilmez kayınvalide baskısı var tabii. NEden mama vermiyormuşum neden emzik vermiyormuşum. Bebek ağlıyor vay efendim ben bu ağlamaya nasıl dayanıyormuşum? Kocamı arayıp kılıbık mıısn sen nasıl mama vermeyeceğim diyor diye lafını dinliyorsun dediler ya. Bunlar unutulmadı, kenara yazıldı ama ah hanımefendilik. Neyse Pınar sonuçta şöyle oldu. İki kere meme reddi geçirdim. Biri sünnetten, öteki biberondan. 2.5 aya kadar mama +meme devam esttim. Hem de günde 5 kere mama verdim çok ciddi bir öğündü bence. Sonra yavaş yavaş kestim mamayı. Şimdi sadece meme ile devam ediyorum. Umarım bir daha düşmeyiz mamaya.

    Geriye dönüp bakınca bu bebeğin neden kilo almadığını iyi araştırmadığım için pişmanım. Allerji olabilirdi ki bence hala olabilir ama semptomlar artmadı, azaldı.Sünnet olmuştu belki de idrar yolu enfeksiyonu geçiriyordu. Yardıma ihtiyacım vardı, ben lohusa depresyonu ile başa çıkmaya çalışırken bir yandan da annem dahil herkese bunları anlatıyordum. Annem sütümün olduğunu görüyordu ve diyordu ki bebek ememiyor, çenesi kuvvetlenmedi. Kayınvalidem ise zaten neden meme verdiğimi anlamıyordu. Mis gibi mamalar varken insan neden meme verirdi ki?Zaten çocuğun ağzından sızmıyordu sütüm, duvara da fışkırmıyordu. Demek ki sütüm yoktu (Ay nasıl hısrlandıysam kadıncağıza da) Kocam da 2. ayın sonunda yurtdışına gitti, yeni bir işe başladı. Bugün olsa alır çocuğu doktora götürürüm tabii ama o depresyonla beceremedim ben o işi işte.Neyse ki mamayı azaltıp bırakabildim. Ama bırakamasam da dünyanın sonu olmazmış. O gün bunu göremiyordum tabii. Ama bugün görüyorum. Sağlıkla büyüsünler de elbet mama almasıda dünyanın sonu değil.

    Facebook kullanıyorsan Emzirme Sanatı grubunu öneririm. Pek çok post okudum, pek çok şey öğrendim.

    Umarım kısa sürede düzene girer her şey.
    Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sezencim merhaba, nasil mutlu oldum gorunce:)

      Zor surecler, zor zamanlar... Ben hayatimda boyle buyuk basarisizlik yasamadim demistim gecenlerde esime. O rahat. Almazsa almasin kilo, sagliginda bir sikinti yok baksana diyordu. Ama bir standart var. Ben de esimde butun cocuklugumuz boyunca o standardi hic yakalayamamisiz, cocuk icin niye tirmaliyorum? Endiseler, yonlendirmeler... Kafalar karisiyor elbette.

      Bir de ben contayi nerede yaktim biliyor musun? Sezaryene alindigimda. Doktor bana operasyondan sonra "Cok kontrolcuydun, panikledin." dedi. Gercekten de oyleydim. Eger ki yanimda Gozde olmasaydi beni uyuturlardi eminim. Iste o zaman bu zamandir bir panik bir sikintilanma halindeyim. Azaliyor artiyor ama gecmedi daha. Rahatlayamiyorum.

      Doktora goturmek de bir iyi bir kotu. Kilo kontrolu onlar icin cok onemli. Bizim ilk doktor fazlaca takikti ama ikincisi daha gevsek bu konuda. Ama yine de formul mama ellerinin altinda oluyor. Zaten sen de doktorun onerecegi seyleri yapmissin. Bu yuzden kizma kendine.

      Umarim senin de gonlune gore olur her sey.

      O gruplara uye oldum. Hatta fazla uyaran almisim sanirim ruyamda bile "emzik biberon yok, gak meme guk meme" minvalinde seylerle cebellesiyorum. Oradaki adminler bana kiziyolar falan, mama verme demedik mi biz sana diye. :) kafaya bak!

      Sil
  6. Lidya nın tontiş totosu kalp ben��
    Ya bu kadınların çektiği nedir allaasen.Hamile kalamazsın dert, kalırsın dert, vajinal doğum yaparsın dert yapamazsın dert. Sütün olmaz dert, olur o da ayrı bi dert. Bu nedir ya...ve bitmiyor biliyo musun, ek gıda ya geçersin organik i, buğday ruşeym i , yoğurt mayası, anne sütüyle yoğurt mayalayanlar, gezen tavuk peşinde koşanlar....kreşe başlarsın waldorf mu , montessori mi bla bla...güvenli bağlanmalar, güvenli ayrılmalar...işte tüm bunlar peşinden koşturduğun yeni dünyanın şifreleri olup aklını başından alıp, zıvanadan çıkarırlar...
    Boşver annem, boşver kuzum rahatla...bombastik sütü olan bi tiptim ama çocuklarım tüm akranlarının geçirdiği hastalıkları birer birer geçirdiler, yani anne sütü çelik bi yelek falan değil...arkadaşlarımın bi çoğunun ya sütü hiç olmadı, ya aniden kesildi ya da mama+süt kombinasyonuyla devam ettiler bütün hepsinin de şükürler olsun çocukları sağlıklı zihinsel ve bedensel olarak...yani bu çocukları yanyana diz anlamazsın kim neyle beslenmiş. Bu kadar abartmanın alemi yok.Yeni doğum yapmış bi kadını, hormonları halay çekerken çıldırtmanın alemi yok.Kadınların üzerinde henüz gebeyken doğum şekliyle kurulan psikolojik baskı, bu delilik halindeki anne sütü ve persentille devam ediyor. Üstelikte bunu en çok kadın blogları, yok bilmemne grupları gibi obsesyon dozu yüksek sözde destek siteleri, instagram sayfaları yapıyor...sen kendini buralara kaptırma, tünelin sonunda güzel bi ışık var bunu unutma...
    Bir kez daha anneliğini kutluyorum ve sana sıkıca sarılıyorum����

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Berrak merhaba, cok tesekkur ederim. Cok haklisin, gozlerim doldu yine ve evet, hissettigim sey tam olarak baski. Sıkısmıs, bogulmus, caresiz ve cogunlukla panik halinde hissediyorum kendimi. Cabaliyorum ama sonuc benden bagimsiz, diyorlar ya memeler dipsiz kuyu, benim ruh halim de oyle. Hatta genelde kuyunun dibindeki saci basi dagilmis Samara'yim. Asla gucsuz ve yilgin bir insan olmadim. Ama annelik fena carpti. Hala hazir degilim bak, herhangi bir donemde de hazir olmayacagim. Bebek cok tatli, cok masum, cok muhtac ve butun bunlarin hepsi cok baglayici. Ben kendimi hic anne gibi gormuyorum. Ve belki de bundan dolayi tokezliyorum. Bilmiyorum ki.
      Yazdiklarin bana iyi geldi. Tesekkur ediyorum. Ben de sana sariliyorum. Cokca. ❤

      Sil