20 Nisan 2017 Perşembe

Bebek kakasına giriş


Her bir şeyi tamamdı, bir boku kaldıydı.

Annem diyor ki, şimdiden bebek bezi biriktirmeye başlayın, sonrasında size sıkıntı olabilir. Sıkıntıdan kastı, ekonomik olarak gelecekte bebek bezlerinin aile bütçesini sarsabilme ihtimali. Fakat bunun da şöyle bir sıkıntısı var. Birincisi özellikle yenidoğan için tam kilosunu ebatını kestirememek. İkincisi hangi bezin bebek için daha kullanışlı olacağını çözememek. Bunun için deneyim gerekli, dolayısıyla da bebe doğmadan bir fikir yürütmek pek mümkün değil.

Bkz. Amerikalı stokçular

Ben düz bir insan değilim. Bu hayatta gerçekten önem verdiğim üç beş şey var, onların değerini kaybetmemesi için eğer bir şey yapmazsam kendimle çelişirim. Önem verdiğim şeylerden bir tanesi de çevre sorunları ve kaynak kullanımı. Herkes kendince bir çevre duyarlılığı geliştirmiş durumda ve herkesin bir sınırı var. Konfor bazı durumlarda duyarlılıktan önce gelebiliyor, herkesin kendini esnetebilme becerisi farklı.

Özellikle son zamanlarda günlük gazetelerde, dergilerde de yer alan temizlik ürünlerinin zararları konuşuluyor. Evi klorak ile (İzmirli olmayı insanların gözüne sokmak!) sıvazlayıp annelerimizin tabiri ile "hijyenik" hale getirmek artık eskisi kadar popüler değil.- En azından tartışılmaya başlandı. Zehirsizev isimli web sayfasında hem araştırmalar, hem evde yapılabilecek sağlık/temizlik ürünleri tarifleri var. Meyvelitepe isimli web sayfasında - ki bu insanlara tanımadan tapıyorum- doğal yaşam, bitki yetiştiriciliği, fermantasyonlar, deneyler... Çokça aydınlatıcı bilgi var. Son derece farklı bir yaşam şekilleri var ve o kadar özeniyorum ki beni yanlarına fahri kızları olarak alsalar dünyanın en mutlu insanı olabilirdim.

Nereden nereye atladım. Ama bağlayacağım. Bebek bezleri hakkında düşünmeye başladığımda daha bebekleme planım bile yoktu, araştırmıştım. Bu işin "biraz daha" çevre dostu olan yolu olabilir miydi? Sadece bebek için de değil, kendim için de tekrar kullanılabilir pedlerden almayı düşünüyordum. Bu dönemde gebe olduğumu öğrendim, kendim için bir süre ped almaya gerek kalmadı, ama bebek bezi meselesi ortaya çıktı.

Çılgınlık yapıp kağıt bebek bezleri yerine yıkanabilir bebek bezi almayı düşünüyorum.

Neden böyle bir şey yapmak istiyorum? ( "Deli mi sevdi?" haricindeki maddeleri içerir)

Yeniden kullanılabilir şeylerin daha çevreci olduğunu düşünüyorum. Tamam, onları üretmek için de fabrika çalışıyor, dolayısıyla atık da üretiyorlar. Fakat ben onu aldıktan sonra kuvvetle muhtemel çocuk bezi bırakana kadar kullanacağım. (Ürünler için bunu vadediyorlar) Ve keşke ihtiyaç olmasa da bez kullanmak zorunda kalınmasa, ya da çok az kullanılabilse. Bkz. tuvalet iletişimi.



Bebekleme sektöründe bana en sempatik gelen şey


Daha ekonomik olduğunu düşünüyorum. Kullanan kişiler bezin üzerindeki kalıntı akıtıldıktan ve kısa programlı bir yıkama yapıldıktan sonra bezlerin de diğer giysilerle yıkanabileceğini söylüyorlar. Şunu düşünüyorum, iç çamaşırları bir arada yıkanabiliyorsa bunlar da aynı şekilde temizlik problemi yaratmayacaklardır. Bir bebek için toplam ne kadar bez masrafı yapılıyor bilemiyorum, kesin çoktur. Bu bezler de çok ucuz değil, hesap yapmadım ama kesin daha az para harcanıyordur, kesin ama kesin!

Bir de işin "challenge" kısmı var. Bu tamamen kişisel doyum arayışımla alakalı. İlerde bebekli analarla konuşup "Ben bebeyimi yıkanabilir bezlerle büyüttüm tağam mıııı!" diye hava atacağım. Ahhahaaa, hayallere bak. Süreç içindeyken kesin "Ne bokuma başıma iş aldım, neden kağıt bez kullanmadım, seksenli yıllarda mı yaşıyoruz, hölölölöööö." diyeceğim fakat yapmak istiyorum. Dikkat etmek istiyorum.



Uygulayan kişilerin yazdıklarını okudum. Çok zorlanmadıklarını söylüyorlar, bir süre sonra rutine oturtulabildiğini söylüyorlar, farklı markaların kıyaslamalarını yapmışlar, güzel yazılar var yani. Heyecanlanıyorum okurken.

Ne yapmalı? Uykusuz gecelerle boğuşurken bu risk altına girmeye değer mi?








7 yorum:

  1. Bu konuyu ben de çok düşündüm. (hem ped, hem de bebek bezi meselesini) En sonunda kendim için pedin olmayacak bir hayal olduğuna karar verdim. Açıkçası fikir olarak tiksindim yahu.

    Bebek bezi meselesi ise biraz daha karmaşık sanki. Bir kere ufacık bebeğe o kadar kimyasalı dayamak istemiyorum. Bir de bilmiyorum denk geldiniz mi bu tür yazılara ama hazır bebek bezleri yüzünden bebeklerin tuvalet eğitiminin çok geç başladığından bahsediliyor. Çünkü hiç ıslaklık hissetmiyor çocuk ve rahatsız da olmuyor doğal olarak. O zaman da neden çişini söylesin, kakasını söylesin değil mi? Bu bakış açısı bana mantıklı geliyor açıkası. Çocuk her şeyi söylüyor, konuşuyor falan ama iş çişe gelince söylemiyor. Ne bileyim nerden baksan tuhaf (Merhaba daha doğurmadan büyük konuşan anne adayı:))

    Yenidoğan dönemde ise gene de hazır bez kullanmış pek çok insan. İlk başlarda zaten anneliğe alışmak zor, sütüm yetmedi mi, çocuk uyumadı mı derken sanırım bir de bebenin poposunu pişirip o bezlerle uğraşmak herkese bir zor geliyor. Ben de şöyle düşünüyorum esasında. Biraz büyüyünce, ben de düzenimi oturtunca en azından evdeyken bu yıkanabilir bezleri kullanayım. Ama dışarı çıkarken, ne bileyim uzun yola giderken falan hazır bez kullanayım. Yani şimdilik öngörüm bu noktada en azından. Bakalım göreceğiz zamanla.

    Bu arada evlerimizde artık alaturka tuvaletler falan olmadığı için bu bezleri akıtmak biraz meşakkatli oluyor anladığım kadarıyla. Temel sorun bu yani.

    Birde bilimsel anne var, ben özellikle ıslak mendil tarifini çok tuttum:) http://bilimselanne.com/ Denk gelmediyseniz tavsiye ederim kendisini.

    Selamlar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazıda bahsettiğim "tuvalet iletişimi" konusunu duymuş muydun daha önce? Araştırmaya ve okumaya değer duruyor. Eğer gerçekten bahsedildiği gibiyse bebeğin davranışlarından çıkarım yapıp bezsiz tuvalete alıştırmak mümkün olabiliyormuş ama tabii ki burada yazdığım kadar basit bir süreç değildir ve bebeğin ruh durumunu da iyi takip etmek gerekir.

      Tuvalet eğitimi konusunda benim de değişen fikirlerim var. Ve sanırım bu ara daha az Freudyen düşünüyorum. Biraz deneyime ihtiyacım var, elimde hiç bebek büyütmedim ve teorik bilgi ne kadar yeterlidir, emin değilim. Piaget gibi günlükler tutacağım, gözlerim uykusuzluktan akmazsa eğer. (hayaller-hayatlar)

      Kumaş bez kullanıp da pişik problemi yaşamayanlar da varmış okuduğum kadarıyla. Bir de kağıt bezler hava almadığı için pişik oluşmasına daha müsait değil midir ki? Kafalar karışık, kafalar binbeşyüzonyüzbinmilyonbaloncuk :D Bence evrimsel sürece göre artık nereye şıçması gerektiğini bilen bebekler doğsa iyi olur. (Ve gözümün önünde Sivaslı abi belirir)

      Bilimsel anne bilgisi için teşekkür ederim, duymamıştım, inceleyeceğim.

      Benden de çokça sevgiler.

      Sil
    2. Tuvalet iletişimini duydum ama çok okumadım açıkçası. Bence de okunup araştırılabilir. Heralde henüz biraz daha zamanımız vardır. Önce bir uykusunu memesini çözelim:)

      Kumaş bez kullanıp pişik olmayanı ben de duydum. Biraz şans galiba. Bir de tabii hemen değiştirmeye özen göstermek gerekiyordur.

      Bu arada yukarda yazacaktım unuttum. Bu Amerikalılar manyak stoklama konusunda. Bebek bezi evet çok ucuz değil ama heralde stok yaparak daha büyük bir zarara girersin. Gerçekten boyunu, kilosunutam kestiremeyeceksin bebeğin sonuç olarak. Ne kadar büyüyüp ne kadar uzayacağını da. Hatta bazen insanlar bezden de memnun kalmıyorlar bedende bir sorun yaşamasalar da. O yüzden bence de stoklamak anlamsız. Ne bileyim büyük şehirlerde özellikle bebek bezine ulaşmak mı zor? Bütçeyi ne kadar rahatlatır o da tartışılır. O para çıkacak cepten illa ki)

      Sil
  2. Anneni son iki seferdir yazdıkça ben daha da merak etmeye başladım kendisini :D Bebek bezi biriktirmek mi???? Yaw o kadar pahalı birşey değil ki bu.. Benim birkaç boklu bez yıkama sevdalısı arkadaşım oldu, gözlemlerimden sana şunu tavsiye edeyim: hazır bezle başla çünkü yenidoğan kakasını durdurmak mümkün değil, 1-2 ay bence hazır bezden yardım al sonra kaka normal kıvama gelmeye başlayınca ne bilirsen onu yap. Fakat ilk 1-2 ay sütüm mü gelmiyor, memem mi şişti, bebek gaz mı çıkaramadı derken bir de ay boklu bezler birikti kim yıkayacak ile uğraşma derim. Akıl sağlığı uzmanı olarak.. Ve sakın stoklama çünkü bebekler 6 ayda aşırı çabuk büyüyor, bir paketi bile bitiremeden bir üst boya geçebiliyorsun bu da ikiiii. Sakın ha.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Boklu bez yıkama sevdalısı deyince bi' içime kaçtım ya. :D Annem bizi şaşırtmaya devam ediyor gerçekten, bende beklenen kafa gidikliği kendisinde peydah oldu. Kontrollü olarak takip ediyoruz :)
      Tuvalet iletişimi konusunda bilgin var mı? Ne düşünürsün acaba?

      Sil
    2. Doğmamış çocuğa don biçme, bi doğsun daha ohhoooo.. Ben tuvalet eğitimi vermedim, verilmesine de karşıyım, 2,5-3 yaş aralığı öncesinde bu konuda adım atılmasına dapek sıcak bakmıyorum. Çocuk hazır olunca zaten bu bahsettiğim dönemde kendi bırakıyor, benim fikrim böyle :)

      Sil
    3. Tuvalet iletişimini ben de lisans sırasında duymamıştım. Sanırım, eğitimden farklı olarak çocuğu gözleyerek tuvalet ihtiyacının geldiğini anlayıp beze değil bez yokken tuvaletini yaptırma işlemi gibi düşünebiliriz. Bu sayede çocuğun kirli bez ile yaşamaya alışmadan belli bir rutin oluşturabileceği düşünülüyor. Ruh sağlığı açısından nasıl değerlendirildiğine, gelecekte bir sorun teşkil edip etmeyeceğine dair bir araştırma görmedim. Ama çok da kurcalamadım açıkçası, belki akademik dergilere bakmak gerekir.

      Sil